Vinjett

Och mitt skrivande fortsätter =)
Även om romanen får ligga på is så fortsätter jag påbörja andra skrivuppgifter. Här är början på en novell. Tema: sommar.

Vinjett

Hon visste att hon kunde pusta ut när den minnesvärda vinjetten strömmade ut genom radions högtalare. Då skulle han inte lägga ett finger på henne.
En lunchrast mitt i arbetssysslorna. Hon visste inte riktigt vad han gjorde under timmen, men kunde tänka sig att han satt där vid bordet, doppade skorpan i det irländska kaffet. Tuggade sakta. Doppade igen.
Lyssnade.
Sommar i P1 hade alltid varit hans favoritprogram. Och det var tur att han ens hade ett, för annars skulle hon väl inte få någon ro alls under sommarmånaderna.  Annars hade det inte funnits någon rast, ingen lunch i arbetet. Ingen paus.
Skorpdoppandet hade börjat. Vinjetten var till hälften avklarad och även om de endast använde den instrumentala delen så kunde hon höra orden som passade in. Refrängen som med glad röst skrålade ut den åtråvärda årstiden.
Sommar, sommar, sommar…
Hjärtat behövde inte lägga sig i vila i halsgropen längre, den kunde sjunka tillbaka till bröstkorgen. I samma takt som whiskeydoften avtog från cellen så fick även adrenalinet lov att försvinna. Nu behövdes det inte längre. Hon behövde inte streta emot. Han var på rast. Det var paus.
Skorpdoppandet hade börjat.

/återigen vill jag ha kritik. Älskar kritik. Skulle kunna bada i kritik, om jag bara hade den.

Kommentarer
Postat av: mästerkatten

fängslande. otroligt fängslande. samtidigt förstår jag inte alltid hur du beskriver miljön. är de i fängelset? på en arbetsplats? varför skulle han lägga ett finger på henne? vem är han i förhållande till henne och vice versa?



fortsätt skriva, för i helvete. du är grym.

2009-06-07 @ 17:37:19
Postat av: Jonathan

bra där!! jag har lyckats få dig att fråga massa frågor!

Det är detta som kommer få dig att vilja läsa igenom resten av novellen, men den lägger jag inte upp än =)

knuff i ryggen

2009-06-07 @ 17:43:19
URL: http://than.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0